Mensa

 Ik was bij delpher op zoek naar een bepaald artikel over hoogbegaafdheid en kwam een club van hoogbegaafden tegen Kerkrade Mensa geheten. Even er op gegoogeld en ze bestaan nog, tenminste de website. Op de site staat een zgn hoogbegaafdheid test, als je die haalt mag je lid worden. Ik haalde de test niet. Shit nu ben ik opeens niet meer hoogbegaafd. Is natuurlijk onzin. Wat is er dan mis met zulke test. Hoogbegaafdheid is niet te onderzoeken met 30 vragen op internet. Bovendien ontdekte ik dat er vragen bij waren die niet eenduidig waren (daar moet je HB voor zijn om dat te ontdekken) bovendien houdt men geen rekening met de leeftijd van een persoon, wat een significante rol speelt. Ook hersenen slijten. 

Ik de test van 1985 was dat een 3 daagse beroepskeuze test, waar verschillende aspecten van je denkvermogen bekeken wordt, om te achterhalen op wel niveau je zit, om zo een studie keuze te bepalen. Ik ging er niet naar toe met de gedachte dat ik hoogbegaafd was. Ik wilde alleen kijken welk werk er voor mij geschikt was. Schriftelijke IQ 130 stond in het rapport te lezen. Maar er staat nergens in dat dit HB is. Ik ben er ook niet bewust van geweest, als ik eerlijk moet zijn. Ik deed wel uitzonderlijke dingen, maar ging er van uit, dat dit iedereen kon. 

De 2 daagse test in het MuMc in 2019, was bedoeld om te kijken welk psychologisch behandelplan voor mij de juiste was, toen kwam IQ 140 uit de bus. Ook toen was ik me niet bewust wat dat inhield. 

Dat ik dingen goed kon onthouden, ja dat wist ik wel, maar dat dit betekende dat ik een fotografisch geheugen had, was ik me niet van bewust. Niet elke hoogbegaafde heeft ook een fotografisch geheugen.  

Pas op het moment dat een psycholoog me ging uitmaken voor een autist en ik na enkele bezoeken aan autisten bijeenkomsten ontdekte dat ik dat niet ben, toen pas ging ik onderzoeken wat er verwisseld wordt met autisme en ben ik me bewust dat mijn manier van denken anders is dan de doorsnee mens en vielen de laatste puzzelstukjes van mijn leven op z’n plek. Als je Hoogbegaafd bent, ben je ook HS. En dat laatste ben ik absoluut, als enige in een gezin van 7 kinderen. Het heeft me wel gesterkt, dat wel, eindelijk af, van je bent een stomme boer gevoel, wat de rest van het gezin altijd van me dachten en ze zullen het nog steeds denken, maar nu heb ik er geen boodschap meer aan. De eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten zullen de eerste zijn. 

Ik had mensa nog een mail gestuurd, maar niks meer gehoord. Zouden ze nog bestaan? Ik weet het niet, maar het interesseert me ook niet meer. Het fotografisch geheugen heb ik van mijn moeder. Dat had mijn vader niet. 

Hij zat TV te kijken en mijn moeder was bezig koffie voor hem te maken. Als ze de kop koffie kwam brengen, had ze een scène gezien en zei dan : Joep dem hant vuur gesiehè. Och has ze werm alles gesiehè zei mijn vader dan geïrriteerd. Waarop mijn moeder dan zei: Vince (dat was ik) hant vuur um gesiehè? Waarop ik zei: Joa, den hant vuur gesiehè, sies ze noeal dor Vince hat um och gesiehè, zei mijn moeder dan met een overwinnaars gevoel  

Ik wist natuurlijk al de hele tijd dat we hem gezien hadden, maar hield wijselijk mijn mond, om het plezier wat mijn vader vond aan het kijken niet te bederven. Bovendien was er niks mis mee om een film nog eens te zien, je ontdekte altijd weer nieuwe dingen. 

Ik zie het nog voor me gebeuren. Ik denk ook wel dat ik van haar de hoogbegaafdheid heb. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik ben hoogbegaafd

Kenmerken