Te intelligent om gelukkig te zijn 2

 Het boek leert me om mij te begrijpen. Een must voor elke ouder met een hoogbegaafd kind, maar ook als je zelf hoogbegaafd bent, lees het en je leven wordt gemakkelijker, omdat je jezelf beter leert kennen. Veel wat ik aan Klinefelter weet, ligt aan mijn hoogbegaafdheid.

Ik werkte bij de gemeente Heerlen en op een dag kwam een collega bij me, en zei: ,, je bent nogal technisch, kun je me uitleggen hoe mijn videorecorder werkt.” Is goed. Ik met hem mee naar huis. Na een paar handelingen had ik hem geprogrammeerd, zonder handleiding uiteraard. Hoe heb je dat gedaan, dat weet ik niet zei ik. 

Ik was in 2013 in Oostenrijk op vakantie bij een vriendin, haar vader, waar ze bij inwoonde, had een sauna die nog in elkaar gezet moest worden. Nou dat was nu echt een klusje voor mij, dus op een zondagmorgen begon ik er aan. Sommige dingen gaan nu eenmaal niet alleen. Daar heb je een hand hulp bij nodig. Ik vroeg aan hem of hij me kon helpen en we maakten het samen af. Alleen het zitbankje moest er nog in.  Het bankje moest er om een of andere reden ook als laatste er in. Hij zou dat wel even doen, en een half uur later, kwam hij me vragen of ik eens wilde kijken hoe het moest, want het lukte hem niet. Ik pakte het bankje, keek even en zet het er in. Hij was sprakeloos, hoe doe je dat, ik zeg dat weet ik niet. 

Typisch 2 voorbeelden van hoe de processen in mijn hersenen verlopen. De snelheid van mijn denken is zo hoog, dat mijn bewustzijn het niet kan volgen en niet kan opslaan.  Dan los je wel een probleem op, maar je kunt niet vertellen hoe je het gedaan hebt. Het is natuurlijk lastig, maar het biedt ook ongekende mogelijkheden in het oplossen van problemen. 

Toen ik de Apple club nog had, kwamen mensen naar me toe met een probleem. Dan zei ik, ik kom wel ff langs, of kom me maar halen. Waarom, gaat het niet telefonisch, nee zei ik dan. Want wat was daar de oorzaak van. Ik leerde niks van buiten. Natuurlijk weet ik wel de structuren van een systeem, maar in kleine dingen verdiepte ik me nooit, of laten we zeggen mijn bewustzijn had het niet opgeslagen als ik het probleem zelf ook had gehad. Keer op keer werd me de vraag gesteld. Hoe heb je het gedaan en ik wist het antwoord niet. 

Gert-Jan had een tweedehands MacBook Pro gekocht. Hij moest nog geïnstalleerd worden, want hij had de harde schijf vernieuwd. Ik ontmoette hem bij een vriend, die het probleem niet kreeg opgelost. Mag ik een proberen, binnen no time had ik de oplossing en was het installeren begonnen. Hoe heb je dat gedaan, kwam uit beide monden. Ik weet het niet. 

Nu begin ik te begrijpen waarom dat zo is. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik ben hoogbegaafd

Kenmerken